Dijous 6 d’octubre de 2022, dia de Don Pasquale, primer títol del meu abonament al torn B de la nova temporada 22/23. Don Pasquale és una òpera bufa en tres actes de Gaetano Donizetti (1797-1848) segons un llibret escrit per ell mateix i Giovanni Ruffini. Assegut, faig temps en aquest espai salvat miraculosament de l’incendi de 1994 que és el Saló dels Miralls del Gran Teatre del Liceu, indret on es conserva, com un tresor, l’atmosfera de l’antic teatre. La meva mirada, un cop més, marxa amunt per reviure les pintures on es veu Apol·lo al seu tron amb nou muses, en una còpia realitzada per Josep Mestres Cabanes de l’original pintat per Josep Mirabent. Entren al Saló, silenciosos, individus i parelles. Locals i turistes. Alguns indiferents, d’altres sorpresos per la bellesa de l’indret. De cop un grup molt nombrós, entre els quals alguna cara que no se’m fa estranya, trenca la monotonia de les arribades. Venen en autocar des de Navàs en una iniciativa del projecte Liceu Territori, un projecte que treballa per apropar l’òpera a tots els racons del país. Avui és un dia important per a Navàs i per al baríton Carles Pachón. I també per a la Catalunya Central i per a aquells que estimem la cultura. Perquè el Carles és fruit del seu talent i del seu esforç, però també del pas per l’Escola Municipal de Música Mestre Josep M. Castella de Navàs. Del creixement a la Polifònica de Puig-reig. I del descobriment del món operístic a l’Escola d’Òpera de Sabadell, vinculada als Amics de l’Òpera, on va debutar el 2015 com a comte d’Almaviva a Les noces de Fígaro, de Mozart. I des d’aquí un palmarès ascendent amb premis de renom internacional com el Concurs Tenor Viñas (2017, Barcelona), Concurs Francisco Araiza (2017, Hermosillo, Mèxic), Concurs Alfredo Kraus (2018, Las Palmas), entre d’altres. I aquest any ve de guanyar el primer premi del prestigiós concurs internacional de cant Neue Stimmen 2022, celebrat a la ciutat alemanya de Gütersloh. Avui Carles Pachón interpreta el Dottor Malatesta, personatge central de Don Pasquale. Ho fa acompanyat de la soprano Serena Sáenz, nascuda també el 1995 i amb carrera paral·lela, en el paper de Norina. Una combinació i una química de què els afortunats vam gaudir en el memorable concert del darrer Festival Internacional de Música Clàssica de Sant Fruitós de Bages. Tanca el repartiment Alessandro Corbelli com a Don Pasquale, Santiago Ballerini com a Ernesto, David Cervera en el paper de notari i Sonia Aguirre com a majordoma. I a les 19 h, puntuals, comença la funció sota la direcció musical del mestre titular Josep Pons (Puig-reig, 1957). El Carles, malgrat entrar una mica oscil·lant en l’emissió, es va consolidant amb rapidesa i referma, amb gran solvència, la seva personalitat escènica i vocal per dominar, amb total seguretat i carisma interpretatiu, tota la representació. Un luxe i un Malatesta per guardar al record. Bravo! I així ho reconeix un públic entregat al final de la representació. I així ho viuen, amb admiració i orgull indissimulat, els seus veïns navassencs. L’aposta del Liceu amb els cantants joves catalans per a l’òpera d’obertura de la temporada és una declaració d’intencions. Valora l’extraordinari talent emergent de casa, del qual el Carles és un exemple destacat. Ens toca a aquells que tenim alguna responsabilitat pública aprofitar el moment. Perquè, com va dir Malraux: “La cultura fa de l’home alguna cosa més que un accident de l’univers”.
Domènec Òrrit